АКАДЕМІЯ АДВОКАТУРИ УКРАЇНИ


Системні вимоги

Загальні зауваження

Система дистанційної освіти Академії адвокатури України побудована на платформі Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment – англ.: Модульне об’єктно-орієнтоване середовище дистанційного навчання), яка використовується – за даними розробників – майже 45 мільйонами користувачів у тисячах університетів та навчальних центрів з більш ніж 200 країн світу і справедливо вважається сьогодні стандартом де-факто. Така безпрецедентна популярність даної платформи зумовлюється її зручністю та гнучкістю, що дозволяє використовувати її практично у будь-якій сфері – від потужних професійних систем дистанційного навчання університетського рівня до невеликих курсів на кшталт «Як ловити рибу у мутній воді». Втім, така універсальність має і зворотній – негативний – бік: багатонаціональна спільнота розробників системи оздоблює її все більшою кількістю модулів, можливостей, функцій, що в цілому знижує стабільність та швидкодію, але при цьому не додає майже нічого корисного для використання у таких традиційних галузях, як професійна дистанційна освіта.

На це треба зважати при роботі з програмами дистанційного навчання та підвищення кваліфікації. Ми доклали багато зусиль для того, аби вилучити з системи все зайве – те, що її гальмує, додали кілька нових можливостей або замінили штатні на більш просунуті, суттєво переробили інтерфейс тощо, але деякі вади ми подолати не в змозі.

Серед цих вад найбільш неприємними, на нашу думку, є наступні:

1) Не повністю перекладений інтерфейс. На офіційному сайті містяться файли української локалізації, але вони охоплюють не більше 30% загального обсягу, а якість залишає бажати кращого. У нас взагалі склалося непереборне враження, що український переклад робився не з англійського оригіналу, а з російськомовної локалізації; при цьому реалії українського освітнього простору майже не враховувались. Тому ми майже відразу відмовилися від спроб вдосконалити цей «переклад перекладу» і зробили новий переклад інтерфейсу системи українською. Але робота над ним ще далека від остаточного завершення, тому іноді можуть траплятися англійські слова чи фрази (які, втім, інтуїтивно зрозумілі). Докладніше про використання різних мов при роботі з курсами дистанційними – читайте, будь ласка, у розділі довідки «Як працювати з курсом?»

2) Надлишковий обсяг даних, що завантажується на комп’ютер користувача. За наявності більш менш потужного комп’ютера та швидкого Інтернету це не є критичною проблемою – користувач, скоріш за все, взагалі цього не помітить. Хоча за інших умов кілька десятків кілобайт абсолютно зайвого програмного коду можуть відчутно підгальмовувати роботу системи. Але тут ми нічого не вдіємо.

Вимоги до браузера (програми перегляду інтернет-сторінок)

Системные требования среды выполнения Flash Platform

Головна вимога – ваш браузер має бути сучасним. Старі версії всіх популярних браузерів вже не забезпечують того технічного рівня обробки веб-сторінок, який є необхідним для їх коректного відображення. Як зазначалося, система Moodle продукує значний обсяг javascript, що вимагає вдосконалених «движків» для його ефективної обробки. Крім того, у системі дистанційної освіти Академії адвокатури використовується низка найсучасніших інтернет-технологій, які підтримуються лише останніми версіями браузерів.

Ми ретельно тестували нашу систему у різних апаратно-програмних середовищах і різних браузерах – підсумки, якщо коротко, наступні:

  • Найкращий результат з точки зору швидкості і точності відображення всіх елементів і ефектів показав FireFox версій 4-5. Саме цей браузер (версії 4 і вище) ми рекомендуємо для всіх платформ – Windows, Linux, MacOs.
  • Цілком придатними для комфортної роботи є Opera 11 (до речі, найпоширеніший в Україні) та Google Chrome. Слід, щоправда, зауважити, що Opera видалася нам трошки повільнішою, ніж FireFox, а Chrome не завжди точно відображує деякі візуальні ефекти. Втім, різниця малопомітна.
  • Internet Explorer від Microsoft ми не рекомендуємо для використання. Ми взагалі відмовилися від підтримки шостої версії цього браузеру (як це, до слова, зробили такі інтернет-гіганти, як Google та FaceBook). Сьома і восьма версії працюють неприйнятно повільно і обробляють складні сторінки з помилками. Втім, якщо ви є щасливим володарем комп’ютера із встановленою ОС Windows 7, ви можете скористатися Internet Explorer версії 9 – це прийнятний вибір, якщо ви з якихось причин не хочете використовувати рекомендовані браузери. Зауважте: Internet Explorer 9 неможливо встановити на Windows XP! Якщо ви досі працюєте з цією непоганою, але вже застарілою операційною системою, вашим вибором має бути FireFox не нижче 4 версії (рекомендовано) або Chrome чи Opera (не нижче 10).
  • На комп’ютерах Apple можна користуватись штатним браузером Safari, якщо його версія не нижче 4. Втім, через сварку між Apple та Adobe Inc. підтримка інтернет-відео у форматі FLV (у якому представлені відеолекції) може вимагати певних додаткових налаштувань.
  • Для комп’ютерів з операційними системами на основі Linux загальною рекомендацією є знову ж таки FireFox версії 4 і вище. Ми зробили всі базові налаштування, які забезпечують сумісність системи дистанційної освіти із платформою Linux, але зважаючи на колосальне розмаїття зборок і варіантів конфігурації операційних систем на базі ядра Linux, ми не можемо гарантувати 100-відсотково коректне відображення всіх елементів у вбудованих засобах перегляду, як-то Konqueror, Dolphin абощо.

Вимоги до апаратної частини та інтернет-з’єднання

Загалом, простий перегляд сторінок в Інтернеті не потребує надпотужної комп’ютерної системи чи оптоволоконного каналу зв’язку. Але система дистанційного навчання має певні суттєві особливості, які висувають підвищенні вимоги як до комп’ютерного «заліза», так і до каналу підключення до Мережі.

По-перше, значна частина контенту ґенеруєься за допомогою мови програмування, що називається «javascript». Сценарії javascript надсилаються сервером для виконання на боці клієнта, тобто саме на вашому комп’ютері. По-друге, всі дистанційні курси включають у себе важливі мультимедійні матеріали, в першу чергу – відеолекції, а обробка потокового відео – це нетривіальна задача для слабких обчислювальних систем. Тому вкрай важливо, аби процесор вашої машини був здатен обраховувати

Отже, якщо не вдаватись у технічні подробиці, для нормальної роботи з системою бажано виконати наступні технічні вимоги:

  • ваш комп’ютер має бути відсотків на 15 швидшим, ніж мінімально достатньо для комфортного серфінгу в Інтернеті.
    Мінімальна конфігурація: процесор 1,5 ГГц, оперативна пам’ять 1 ГБ.
  • дисплей (монітор, екран) повинен мати розподільну здатність щонайменше 1024 точки (піксела) по горизонталі, хоча насправді цього замало. Для того, щоб комфортно працювати з текстами монітор має бути не менше 1360х768 точок.
  • підключення до мережі Інтернет має забезпечувати прийом даних на швидкості не менше 1 Мегабіт на секунду. Така смуга пропускання необхідна лише для перегляду відеолекцій – при роботі з текстами цілком можна задовольнитися значно меншою швидкістю. Наше невелике дослідження показало, що мобільне підключення до Інтернету (як, наприклад, МТС-Конект або Київстар «Інтернет 3G») в принципі дозволяє працювати з текстовою частиною курсів, але для перегляду відео такої швидкості з’єднання недостатньо. (В дужках, про всяк випадок, додамо, що тут під терміном «Мобільний Інтернет» ми маємо на увазі, звичайно, технологію зв'язку третього покоління (3G); технології GPRS чи EDGE навіть не розглядаються через їхню забарливість та непомірну вартість трафіку.)

Використання планшетів, нетбуків та інших мобільних пристроїв

Взагалі, робота із дистанційними курсами вимагає такого самого ставлення, як і традиційне навчання – кілька годин спокою і зосередженості для кожного заняття, зручне інформаційне середовище, коли всі необхідні матеріали «під рукою», Тому використання мобільних пристроїв з цією метою в цілому видається не зовсім вдалою ідеєю. Порівняно невеликі екрани, низька обчислювальна потужність, як і сам стиль використання планшету чи нетбуку не сприяє серйозній роботі із навчальним матеріалом. Звичайно, адвокати звичні до того, що і клопотання іноді доводиться писати «на колінах», але якщо є можливість уникнути такого екстріму – наша настійлива порада: використовуйте для роботи з дистанційними курсами стаціонарні десктопи з великими якісними моніторами та швидкісним підключенням до Інтернету.

Втім, якщо вже іншого варіанту немає, слід мати на увазі наступне. Операційна система iOS, якою оздоблені знамениті планшети від Apple досі не вдається «подружити» із технологією флеш-відео, тому про перегляд відеолекцій на цих пристроях можна забути. Планшети під управлінням Android не завжди коректно відтворюють окремі елементи інтерфейсу системи дистанційної освіти (особливо – «рухомі блоки»). Нетбуки класу ЕЕЕ b101 трьох-, чотирьох- (чи більше) річної давнини, побудовані на одноядерних процесорах Atom, є недостатньо потужними для повноцінної роботи. Мінімальними системними вимогами для нетбуку є двоядерний процесор (Atom 330 і краще або AMD Zacate) та не менше 1 ГБ оперативної пам’яті.

Програмне забезпечення